Sabine Folie

Art Historian, Curator, Writer
2020
›Wer spricht? (Chr.K.)‹, in: Jso Maeder, CHR.K. Journal um eine Erwartung. 1995–2018, complemented with a Prosorganon, ed. by Peter Zimmermann, St. Gallen and Berlin: Vexer Verlag, 2021

›Infra-Mince. Lose Bemerkungen über Zwischenräume‹, in: Stephan Hilge, Roman Pfeffer, Nita Tandon, Gudrun Ratzinger und Franz Thalmair (Hg.), inframince | infra-mince | infra mince. TransArts at the University of Applied Arts Vienna / TransArts an der Universität für angewandte Kunst Wien, Berlin: De Gruyter, 2021

›Rini Tandon: Re-defined. A Signature‹, in: Rini Tandon, on spaces unsigned, Loc.cit.

›Marcel Broodthaers. The Artist as Director as Curator‹ and various texts on various exhibitions of Marcel Broodthaers, in: Marcel Broodthaers. Exhibitions and Works, 1964–1975, ed. by Susanne Pfeffer, Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2020 (German/English)

2019
›'Nouveaux trucs, nouvelles combines'. Travestie – Wahrheitsfindung auf Umwegen bei Marcel Broodthaers‹, in: Kunst :: Wissenschaft. Eine fächerübergreifende Untersuchung am Beispiel der Universität Innsbruck, ed. by Sybille Moser-Ernst, Christoph Bertsch, Innsbruck: Innsbruck University press

Lecture ›'Superimposition': Überlagerungen in Praktiken des Kuratierens und Archivierens‹ at the symposion Photographic Materials: Archives and Tools, KHM Cologne, 3.–4. May 2019, published in: Photographic Materials: Archives and Tools, ed. by Beate Gütschow, Susanne Holschbach, Inga Schneider, Alex Grein Cologne: Halem-Verlag, printed in 2021

Lecture ›Idiosynkrasie und Systematik in Künster_innenarchiven. Fallbeispiel: VALIE EXPORT Center Linz‹, published in: Logiken der Sammlung. Das Archiv zwischen Strategie und Eigendynamik, ed. by Petra-Maria Dallinger and Klaus Kastberger, Berlin/Boston: de Gruyter, 2020

2018
›A Portrait of the Artist as a Young Man‹, in: Ernst Caramelle, A Résumé, Loc.cit.

Das Diagramm als Visualisierungsstrategie in der Ausstellung: http://www.perfomap.de/map9/diagramme/das-diagramm-als-visualisierungsstrategie-in-der-ausstellung, August 2018, zuletzt zugegriffen 24.11.2020.

›Fama at Infamia. The Infamy of the Nameless‹ in: S. Haag, S. Folie (eds.), Fama et Infamia, Loc.cit.

2017
›Michál Budny. The Song of Skull,‹ lecture, Galerie Schwarzwälder, Vienna

›Judgment Day. Secondary Wilderness,‹ in: Iris Andraschek. Secondary Wilderness, Kunsthaus Wien

›Figure and Ground – Ground and Figure‹, in: Doris Piwonka, Der Grund ist das Unglück der Figur – Die Figur ist das Unglück des Grunds, Klagenfurt

›Squeezing Out a Paint-tube. Ready-made Painting‹, in: Drago Persic. Towards an as yet unknown denouement, Nürnberg: Verlag der modernen Kunst Nürnberg

›Type, please. Curated_by 2017. image/reads/text. Language in Contemporary Art, Galerie Raum mit Licht‹ Salome Schmuki, Isabella Kohlhuber, Dominik Steiger, Melanie Ender, Irma Blank, Doris Piwonka

2016
›Willem Oorebeek, Pompe funèbre und Resurrektion‹, in: Willem Oorebeek, Raubdruck, How Prints Look, Bregenz: Magazin4

›Fundstücke. Flackernde Blicke auf flickernde Spuren in den Archiven der Geschichte‹, Booklet for Search Form, Kunsthalle Exnergasse

›Set, As, If, Here, Ici, Or, There, And, Et, Then…Situating Peter Downsbrough’s Postcards‹, in: From---To---, S.M.A.K. Ghent

›A Modernity Mockery. Kay Walkowiaks Performative Melencolia‹, in: Kay Walkowiak, Forms in Time, Vienna

2015
›Performing Sculpture. Performative Language. The ›Allegorical Impulse‹ in Ree Morton’s Work,‹ in: Ree Morton, Be a Place, Place an Image, Imagine a Poem, ed. by Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid

›An Old Master in a Postmodern Garb. Allegories of the Present in Lili Dujourie’s Oeuvre‹, in: Lili Dujourie, Folds in Time, ed. by S.M.A.K., Ghent and Mu.ZEE, Ostende

Some Notes on +Que 20 Ans Après‹ and ››Ma Collection‹. On the Pseudo-Nomenclature of a Collection. The Collection as ›Décor‹‹, in: Sabine Folie (ed.), +QUE 20 ANS APRÈS, Loc.cit

2013
Post Scriptum: (Don’t ask) how you can make sense of the collection…‹, in Folie, Holz, Lafer (ed.), A Book about Collecting and Exhibiting Conceptual Art, Loc.cit

2012
›The Frame and Beyond. On the Exhibition at the Generali Foundation‹, in: Folie, Titz (eds.), Morgan Fisher, two exhibitions, Loc.cit

2011
›unExhibit—Display and the Paradoxes of Showing by Concealing‹, in: unExhibit, Loc.Cit.

›L’animation feminine. A foray into literature‹ in: Animism. Modernity through the Looking Glass, Loc.cit

2010
›A Sentimental Journey to the North‹ in: Ana Torfs. Album/Tracks A+B, Loc.cit

2009
Modernism as a Ruin. An Archaeology of the Present. Various essays on Rob Voerman & Giuseppe Gabellone and an introduction to the exhibition, Loc.cit

2008
›Topographies of Memory‹ in: Ree Morton. Works 1971–1977, Loc.cit.

›A Walk through an Exhibition‹ in: UN COUP DE DÈS. Writing Turned Image. An Alphabet of Pensive Language, Loc.cit.

2007
Rob Voerman. Tarnungen, in: Wolfgang Fetz (ed.), Rob Voerman, Bregenz: Magazin 4, Disjecta (German/English)

›Flash Flashes. Peter Senoner. Christoph Hinterhuber.‹ In: ibid, artist’s book, Bozen ›The boy who set out ... to make a portrait of an artist as a young man‹, in: Paul Albert Leitner, Wien

›Lee Ufan‹, Lecture, Galerie nächst St. Stephan, unpublished

2006
›Marianna Uutinen. Golden Bullet‹, in: Marianna Uutinen (ed.), Marianna Uutinen, Helsinki 2007 (Artist’s book)

›Eva Schlegel. Interned Lives. Theatricalized Utopias‹, in: Eva Schlegel, BIG (eds.), Jugendgericht. Eva Schlegel. Eva Würdinger, Vienna

›When Laws are Infamy‹, in: Andreas Manak (ed.) Gesetz und Verbrechen. Law and Crime, Vienna 2007

››Are you still black?‹ ›Obviously. Of course not.‹ The Art of William Pope L.‹, in: William Pope. L, Trophy Room, Loc.cit.

›I’d rather be making love than making art‹, in: ›Seek the Extremes …‹, Dorothy Iannone, Vol. 1, Loc.cit.

›Seek the extremes. That’s where all the action is.‹, in: ›Seek the Extremes …‹, Lee Lozano, Vol.2, Loc.cit.

2005
›Young Performers, the family wins‹, in: Work. Art in Progress, winter 2005, quarterly magazine Italia, Trento

›Real Life as a Stage for ›Reality of the Lowest Rank‹: ›Worn-out, old junk, simply: pathetic‹‹, in: The Impossible Theater. Performativity in the works of Pawel Althamer, Tadeusz Kantor, Katarzyna Kozyra, Robert Kusmirowski, and Artur Zmijewski, Vienna

›Sabine Folie talking with Katarzyna Kozyra‹, in: The Impossible Theater, Loc.cit.

›Gentle Invasions‹, in: Michael Lin, Loc.cit.

›Film as Painting. When Silent Pictures Speak‹, in: Yang Fudong, Loc.cit.

2004
›Am Abgrund. Konjekturen über das Prekäre, Fragile und Komische in der zeitgenössischen Skulptur‹, in: Skulptur. Prekärer Realismus zwischen Melancholie und Komik, Loc.cit. (engl. transl. unpublished)

Texts on Alighiero Boetti, Isa Genzken, Thomas Schütte, Rebecca Warren, Lynda Benglis, Franz West, Giuseppe Gabellone (interview), Yoshihiro Suda (interview), Peter Fischli David Weiss, Erwin Wurm, in: Skulptur, Loc.cit.

Introduction to Erik Steinbrecher, in: Erik Steinbrecher. Politik und Porno, Loc.cit.

››Just substitute Painting. That is all.‹ Transformations. Eva Hesse in Germany 1964/65‹, in: Eva Hesse. Transformations. Sojourn in Germany 1964/65, Loc.cit.

›Writing Onself. Eva Hesse’s Datebooks in Kettwig 1964/65‹, in: Eva Hesse. Datebooks 1964/65, Loc.cit.

2003
›Marcel Broodthaers. ›Eine Kunst ohne Bedeutung‹‹, in: Marcel Broodthaers. Politique poetique, Loc.cit.

2002
›Meta-Trash oder Die groteske Liebe zur Malerei‹, in: ›Lieber Maler, male mir...‹ Radical Realism after Picabia, Vienna (German/English); Interviews with Glenn Brown, Luc Tuymans, Katrin Plavcak, in: ›Liebe Maler, male mir...‹, Loc.cit.

›Atmende Bilder. Tableau vivant und Attitüde zwischen‚ Wirklichkeit und Imagination‹ (with Michael Glasmeier), in: Tableaux Vivants. Lebende Bilder und Attitüden in Fotografie, Film und Video, Loc.cit. (engl. translation unpublished); texts on Claude Cahun, VALIE EXPORT, Aernout Mik, Liza May Post, Jeroen de Rijke/Willem de Rooij; an introduction with Michael Glasmeier, in: Tablaux Vivants, Loc.cit.

›Yayoi Kusama im Raum der Freiheit‹, in: Yayoi Kusama, Loc.cit.

›e-mail correspondence between sabine folie and peggy phelan‹, from the catalog for the exhibition, A Barocke Party, in: yvonne rainer. radical juxtapositions 1961–2002, Philadelphia

2001
›Die Kunst der Künstlichkeit. Anmerkungen zur Ausstellung.‹ (with Michael Glasmeier), in: Eine barocke Party. Augenblicke des Welttheaters in der zeitgenössischen Kunst, Loc.cit.

›Die Rhetorik der Affekte im Theater des Alltäglichen‹, in: Eine barocke Party, Loc.cit.

›Minimalistisches Welttheater. Eine e-mail Korrespondenz zwischen Peggy Phelan und Sabine Folie zum Werk von Yvonne Rainer‹, in: Eine barocke Party, Loc.cit.

2000
›The North considered from a Southerner’s Point of View. Notes on an Exhibition‹ (with Brigitte Kölle), in: Norden. Contemporary Art from Northern Europe, Loc.cit.

›Spirits, Forests, Communes, Vans and Other Pieces From (Nordic) Mythology‹, in: Norden, Loc.cit.

››To and Fro in Shadow from Inner to Outer Shadow‹. Samuel Becketts hybrider Modernismus zwischen Expressionismus und Minimal Art‹, in: Samuel Beckett Bruce Nauman, Loc.cit.

1999
›Inge Morath. A visual historiographer,‹ in: Inge Morath. Life as a Photographer, Loc.cit.

›Introduction,‹ in: Rodney Graham. Cinema. Music. Video, Loc.cit.

1998
›Morpholoy of Recollection,‹ in: Louise Bourgeois. Jenny Holzer. Helmut Lang, Loc.cit.

›The Epiphany Within Fashion or Tableaux Vivants of the 21st Century‹, in: Surfaces, Loc.cit.

›Blaue Landschaften – Kunst im Zeitalter der Meinungsumfragen‹, in: Komar & Melamid, Loc.cit.; ›Schön – Hässlich‹. Das beliebteste und das unbeliebteste Bild Österreichs, in: Loc.cit.

1997
›Von Häusern und ihrer Haut. Zur architekturhistorischen Aufnahme des ehemaligen jüdischen Viertels in Hohenems.‹, in: Johannes Inama (ed.), Ein Viertel Stadt. Zur Frage des Umgangs mit dem ehemaligen jüdischen Viertel in Hohenems, Innsbruck

›Konjekturen über Kartenobsessionen‹, in: Atlas Mapping, Loc.cit.

›Eva Wohlgemuth. Subversive Körpersysteme‹, in: Atlas Mapping, Loc.cit.

1996
›Widerspenstige Praktiken‹, in: Kultur, März, Jg. 11, Nr.2, März 1996

1995
›Ugo Dossi – Feuer und Wasser‹, in: Eikon, Heft 15, 1995

›Ikonen des Schmerzes und Wunschmaschinen‹, in: Texte zur Kunst , 5. Jg., Nr.18, Mai 1995

Architekturhistorische Aufnahme des Jüdischen Viertels in Hohenems (Excerpts from the study are published in Ein Viertel Stadt , 1997)

1994
›Schrift in der Schwebe und Ikonen des Schmerzes‹, in: Valie Export, Loc.cit.

1993
›La femme n’existe pas?‹, in: Kultur , Jg.8, Nr.5, Juni 1993

1992
›Konjekturen über einen Zustand in der Schwebe‹, in: Spielboden Dornbirn, Jüdisches Museum Hohenems, Johann-August-Malin-Gesellschaft (eds.), Emigranten. Unterwegs-sein als Lebensform